اعمال فصل تابستان

تابستان دارای سه ماه حزیران،تموز و آب است. تابستان فصل استیلای صفرا (مثل کلسترول) بر بدن می باشد لذا خوردن چربی جات و زیاده روی در خوردن گوشت در آن مذموم است.

ماه حزیران

در روزهای هفتم و چهاردهم حزیران که اولی تقریبا معادل سی ام خرداد ماه هر سال و دومی تقریبا معادل هفتم تیر ماه بوده و بهترین مواقع حجامت بعد از اردیبهشت ماه هر سال می باشد.

ولی بو کردن رایحه های گرم مثل مُشک و عنبر در این ماه خوب نیست زیرا حرارت مغز را بالاتر می برد.

خوردن سبزیجات سرد مثل خرفه ، کاسنیو خیار و شیرخشت و فلوس و در ترشی جات  در آن سود بخش می باشد. در این ماه شیر و ماهی تازه را (بطور غیر همزمان ) میل کنید.

خواص ترشی جات : تأمین ویتامین C بدن، فرونشاندن تب و حرارت بدن، رفع خونریزی های مختلف بدن ، کم کردن فضولات خون، باز کردن عروق خونی، از بین بردن خلط صفرای خون، تأمین کننده PH اسیدی معده و خون.

ماه تموز

در ماه تموز (یا ماه دوم تابستان) هر صبح ناشتا آب سرد میل کنید ( یک تا دو لیوان).

فواید نوشیدن آب سردناشتا در تابستان: تحریک ترشح غدد عرق بدن، تقویت معده، تحریک اشتها، قلیایی شدن خون و تأمین نسبی برودت بدن می باشد.

ماه آب:

ماه آب( ماه سوم تابستان): ماه زکام و سرماخوردگی (آلرژی فصلی) است که با گرفتن دوش آب گرم و بخور تخم گشنیز و عناب می توان زکام را درمان کرد. خوردن ماست و دوغ در این ماه مفید است.

خواص ماه در این ماه: تأمین ویتامینB بدن، ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، خنک کردن طبع و مزاج و رفع صفرا، معالجه سودا و خارش های جلدی فصلی می باشد.

نکاتی که در این فصل باید رعایت شود:

ورزش کمتر انجام شود.

اصول پرهیز و کم خوری رعایت شود.

آرامش و استراحت فرونشاننده گرمای بدن می باشد.

در تابستان قی کردن مفیدتر از هر فصل دیگری از سال است.




تاريخ : دو شنبه 22 مهر 1392 | 9:3 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.